M.O.W. 2022 in Messezentrum Bad Salzuflen vond vorige week plaats, van 18 tot en met 22 september. De beurs was vijf dagen lang een succes aldus de organisatie, die het evenement de grootste meubelbeurs van Europa in de herfst noemt. Meer bezoekers, deelnemers uit meer landen dan ooit tevoren en bezoekers die wilden inkopen. Plus veel afspraken voor na de beurs, en dat in deze onzekere tijden.
Zo eindigde deze editie afgelopen donderdag dus op een positieve noot. “De kwaliteit van de bezoekers was goed, de stemming was goed en we hebben orders en afspraken mee kunnen nemen naar huis”, zo vertaalt de organisatie de stemming onder de deelnemers. “Onmisbaar” was ook een term die vaak viel bij de navraag over deze beurs. Met name Europese fabrikanten zijn blij omdat eens te meer is bewezen dat zij profiteren van de problemen rond het transport en de prijzen van verder weg. Er werd goed gereageerd op het zeer diverse aanbod op de beurs en waarbij vorig jaar de focus lag op in ieder geval weer iets kunnen laten zien na twee jaar waren er nu alweer trends te zien in Bad Salzuflen.
De trends van deze editie in het kort:
Well-being +++ Multifunctionaliteit +++ Duurzaamheid+++ Natuurlijke materialen +++ Gerecyclede stoffen +++ Voelen +++ 3D fronten voor kasten +++ Ronde vormen voor gestoffeerd meubilair +++ Tweezits banken en bedden in kratten +++ Droogbloemen als decoratie +++ Beige, violet, blauw en groen in diverse tinten+++ Okergeel en steenrood +++ Zwarte accenten +++ Nog geen alternatieven voor eiken +++ Essen wordt uitgeprobeerd +++ Patronen uit de natuur +++ Smart beds +++ Kledingkasten met jaloezieën +++ Sofas van basic tot verfijnd +++ Brede ribfluweel en bouclé +++ Side tables, bar trolleys en roll tables +++ Modulaire thuiswerkplekken +++ Badkamers met een spa factor +++ Gangmeubilair met opbergruimte +++ Neutrale kleuren voor kinderkamers+++ Recyclebare verpakkingen +++ Certificaten zoals FSC, klimaatneutraal, Eco-label +++
De deelnemers onderstreepten de invloed van duurzaamheid bij de keuze voor materialen en het belang van e-commerce bij het design. De 360GradPlaza in hal 12 hielp bezoekers met het digitaliseren van hun product management en marketingactiviteiten. Er waren bezoekers uit 66 landen. De meeste bezoekers kwamen uit Nederland, België, Frankrijk, Oostenrijk, Italië, Denemarken, Zwitserland en Oostenrijk. Vorig jaar waren er bezoekers uit 54 landen. Dit is typisch iets dat eigenlijk alleen beursorganisatoren interesseert, maar dit terzijde.
Nog zoiets: de 510 deelnemers kwamen uit 41 verschillende landen, vorig jaat 405 uit 30 landen. Nou goed, de organisatie kan zeggen hoe internationaal de beurs wel niet is, de deelnemers gaat het vooral om orders en afspraken. Meer dan 60 procent van de bezoekers kwam van buiten Duitsland, vorig jaar iets meer dan 50 procent. Dit is zeker interessant: wordt de beurs inderdaad steeds internationaler of blijven de Duitsers thuis? Traditioneel hult men zich in stilzwijgen over het totale aantal bezoekers.
Naast Duitsland kwamen de meeste deelnemers uit Polen, Turkije, Nederland, Denemarken, Italië, Frankrijk en Oekraïne. Dan weer een paar beursorganisatoren only feitjes: 85.000 vierkante meter verkocht deze keer en voor meer dan 80 procent van de deelnemers is dit hun enige beurs in Duitsland. Ook traditiegetrouw geeft de organisatie zichzelf een schouderklopje dat het weer gelukt is om alle belangrijke spelers uit het midden van het midden van de markt bijelkaar te brengen. Maar men roemt ook de deelnemers voor het presenteren van prototypen en nieuwe modellen die gereed zijn voor productie in deze tijden van schaarste aan materialen.
Van de onderkant van de markt tot de bovenkant van het midden, zowel bekende namen als nieuwkomers, trendy labels en grote merken; het stond er allemaal in Bad Salzuflen. De M.O W. als enige Europese meubelbeurs waar het draait om inkopen en afrekenen, aldus de organisatie die dit uiteraard de sterkste editie tot nu toe vond. “Met deze editie hebben we een stevig fundament geslagen voor 2023”, aldus Bernd Schäfermeier van de organisatie. “We zouden blij zijn wanneer deze industrie er mede door deze beurs in slaagt om de huidige uitdagingen te overwinnen en dat de meubelindustrie consumenten blijft inspireren ondanks het gevoel van crisis.”
De volgende M.O.W. is van 17 tot en met 21 september 2023.
www.mow.dewww.mow.de