Zondag 3 november om 9:00 uur gaan de poorten van het beurscomplex in Brussel open voor de Meubelbeurs en een van de deelnemers die zeker veel aandacht gaat rekken is het beddenmerk Velda dat opnieuw wordt gelanceerd tijdens de beurs.
In de bedding-hal 6 is het dan zo ver: het merk Velda® staat er! Inclusief een iconisch model als de Fly. Inclusief matrassen in een herkenbaar jasje ─ met een nieuwe, verduurzaamde kern. Het beeld is een mix van vertrouwd en vernieuwd.
Polypreen heeft de licentie- en modelrechten van het merk Velda® verworven voor de Belgische en Nederlandse markt. Het nieuwe Velda® opereert als een autonome onderneming. Voor de buitenwereld lijkt het business as usual, achter de schermen is er flink geïnvesteerd in nieuwe productietechnieken en duurzaamheid. Het merk consolideert zijn sterke reputatie. Velda® blijft oranje kleuren – tegen een rustgevende achtergrond van saliegroen en dusty pink. De bestaande collecties zijn doorgelicht en zo nodig aangepast. Succesvolle boxspring-modellen als Fly en Focus staan er weer als vanouds.
De eerste vernieuwing van het assortiment is binnen de matrassen doorgevoerd. Uiterlijk dragen ze de Velda® signatuur, duidelijk herkenbaar aan de oranje Velda® labeltjes. Maar voor het interieur is de nieuwste schuimkwaliteit gebruikt: deels gemaakt van gerecycled polyol, afkomstig van afgedankte matrassen. Dit valt in de categorie post-consumer recycling. Via een chemisch proces wordt het polyurethaan (PU) afgebroken. De herwonnen polyolen worden gezuiverd en gaan als grondstof — samen met het virgin polyol — het productieproces in voor nieuwe polyurethaanschuimen. Dat is een ecologische footstep vooruit.
Een merk herintroduceren betekent vooral flink investeren in marketing, Hoe de merkidentiteit (her)positioneren? Een catchy pay-off bedenken: ‘Goedemorgen, elke morgen’. Point of sale materiaal ontwikkelen; voetenmatten voor de matrassen, displays, shop-in-the-shop presentaties, een plexiglas plakkaat ‘official Velda® dealer 2025’. De nieuwe website staat begin november online: de sneakpreview is tijdens de beurs te zien. Verrassend om te weten: het search volume van het merk ligt nog rond de 4000 per maand. Dat wil zeggen dat er 4000 keer online naar Velda is gezocht. Dat is niet mis, toch? Nu zal de hele slaapwereld het weten: Velda® staat er weer!