Frits Treffers: ondernemer in de beddenbranche

“In die beginperiode zijn we gestart met een handjevol klanten, gerenommeerde spelers, en vijf daarvan zijn nog altijd klant.”

Voor de ambitieuze ondernemer Frits Treffers is een goede nachtrust het ultieme doel. Sinds 1995 is hij ‘besmet met het beddenvirus’. In zijn Slaapsfeer-winkels focust hij op persoonlijk advies en maatwerk door betrokken specialisten met vakkennis. Met zijn missie ‘Creating happy sleepers’ maakt hij met Slaapsfeer het verschil van dag en nacht.

 

“We bouwen aan onze bedrijfsidentiteit en we zijn bezig met een professionaliseringsslag, zodat we klaar zijn voor de toekomst.”

 

Het avontuur in de bedden branche begon voor Frits in 1995 als handelsagent voor een Belgische matrassenfabrikant. Na een paar jaar startte hij met zijn vrouw Chantal zijn eigen fabriek, Maxtras, en in 2008 namen zij hun eerste winkel over: Slaapsfeer in Beers. Frits vertelt over het ondernemerschap, pieken en dalen en geeft zijn visie op de toekomst van de branche.

 

WAAROM MAXTRAS?

Frits: “Na een aantal jaar ervaring wilde ik het zelf doen. We zijn begonnen met matrassen en later zijn we ook boxsprings gaan maken van A-kwaliteit met de labels Softline en ClimaComfort. Ook produceren we in opdracht private labels voor de retailmarkt. Onze klanten zijn tevreden, dat merken we onder andere aan de loyaliteit. In die beginperiode zijn we gestart met een handjevol klanten, gerenommeerde spelers, en vijf daarvan zijn nog altijd klant. Daarnaast verzorgt Maxtras slaapsystemen op maat voor hotels en recreatiebedrijven. De kernwaarden van Maxtras zijn Hollands vakmanschap, betrouwbaarheid, samenwerking en duurzaamheid. Kernwaarden die overigens ook terugkomen in de winkelformule.”

 

IN 2008 NAM JE SLAAPSFEER OVER. HOE IS DAT GEGAAN?

“Die beslissing was enerzijds om de omzetcontinuïteit te waarborgen, maar anderzijds is het ook een perfecte manier om informatie te verkrijgen over wat er speelt op de winkelvloer én wat er leeft bij consumenten. Die informatie nemen we waar het kan mee in de productontwikkeling en dienst- verlening, zodat we optimaal kunnen inspelen op wensen en behoeften, bijvoorbeeld op het gebied van ligbeleving en -comfort. Inmiddels hebben we drie grote vestigingen in de regio Nijmegen die sinds 2018 allemaal Slaapsfeer heten: in Beers, Groesbeek en Beuningen.”

 

WAT KUN JE VERTELLEN OVER DE WINKELFORMULE?

“In ons concept streven we naar een 9+-ervaring van onze klanten. Dat betekent dat we onze klanten het allerbeste willen bieden op alle gebieden, qua beleving, advies en service. We leiden onze medewerkers op tot gastheren en -vrouwen, die met vakkennis en passie een goed en gedegen advies kunnen geven voor alle slaapsituaties. Zodra onze klanten de winkel binnenkomen, moet het voelen als een warm bad. Dat bereik je met goede medewerkers en een fijne en toegankelijke sfeer. In alle facetten staat het belang van de klant bovenaan. Wij leiden bijvoorbeeld ook onze monteurs op in omgang met klanten, want zij zijn de laatste schakel in het fysiek zichtbare proces. Onze monteurs gaan uiterst zorgvuldig met de bezorging en het monteren om en luisteren naar de wensen van onze klanten. Uiteraard met een lach op het gezicht én een polo waar ‘Droombezorger’ op de achterkant prijkt. We zijn trots op ons team!”

WAARVOOR KUNNEN KLANTEN IN DE WINKELS TERECHT?

“We bieden een overzichtelijk aanbod met collecties van onze eigen merken en merken zoals Auping, Carpe Diem, MLine, Swissflex, Jensen en meer. Denk aan bedbodems, ledikanten, seniorbedden, toppers, boxsprings, matrassen en kasten tot onder meer beddengoed, badtextiel en nachtmode. De afgelopen twee jaar zijn er veel ontwikkelingen geweest onder andere op het gebied van duurzaamheid en zijn we opnieuw gaan kijken welke leveranciers passen bij deze kernwaarde. Ons assortiment biedt een opbouw in collecties op diverse prijsniveaus, waarbij transparantie, traceerbaarheid, kwaliteit en service belangrijke elementen vormen. Ook voor de exclusievere parels op beddengebied kun je in een van onze Slaapsfeerwinkels terecht.”

 

“Onze monteurs dragen een polo waar ‘Droombezorger’  op de achterkant prijkt.”

 

WELKE ONTWIKKELINGEN KUN JE NOG MEER DELEN?

“Als bedrijf zitten we midden in een transformatiefase. We bouwen aan onze bedrijfsidentiteit en we zijn bezig met een professionaliseringsslag, zodat we klaar zijn voor de toekomst. Als ondernemer is het belangrijk om die slag te maken en verdere groei te realiseren. Met ons marketingbureau hebben we onze Brand Identity onder de loep genomen en aangescherpt. Want, waarom doen we wat we doen en hóé doen we dat? Onze missie is ‘Creating happy sleepers’ en om dat te bereiken, hebben we een heldere visie geformuleerd: ‘Slaapsfeer maakt het verschil van dag en nacht, door mens en gezondheid centraal te stellen. Met oprechte zorg en aandacht voor de klant, werknemers en haar omgeving gaat Slaapsfeer voor happy mensen.’

“Winkeliers zijn lokale helden.”

 

HOE BELANGRIJK IS HET WINKELPERSONEEL?

“Superbelangrijk! Onze winkels moeten een inspirerende omgeving vormen, bemand door mensen met passie, empathie en kennis. Op basis van onze vernieuwde Brand Identity hebben we een duidelijk beeld van wie onze klanten zijn, wat zij belangrijk vinden, waar hun wensen en behoeften liggen, maar ook hoe er met deze klanten dient te worden omgegaan. Van de ontvangst tot aan het advies, de verkoop en de montage. Door te investeren in onze mensen werken we samen aan een gemeenschappelijk doel: slapen weer sexy en belangrijk maken en ‘happy sleepers’ creëren.”

GESCHIEDENIS

Frits Treffers startte in 1995 zijn carrière in de beddenwereld als handelsagent bij een Belgische matrassenfabrikant. Na een paar jaar opende hij met zijn vrouw Chantal zijn eigen fabriek: Maxtras. Hier produceert hij matrassen en boxsprings van A-kwaliteit met de labels Softline en ClimaComfort. Ook produceert Maxtras in opdracht private labels voor de retailmarkt. In 2008 namen zij Slaapsfeer in Beers over. Binnen 10 jaar voegden zij daar nog twee winkels aan toe in Groesbeek en Beuningen. Sinds 2018 dragen alle winkels dezelfde naam: Slaapsfeer. Frits is tevens eigenaar van de online propositie Yousleep.nl, dat tijdelijk on hold staat. Sinds twee jaar zit Slaapsfeer in een transformatieproces, waarbij er een professionaliseringsslag wordt gemaakt in de bedrijfsidentiteit.

 

WELKE ONTWIKKELINGEN ZIE JE IN DE BEDDENBRANCHE?

“De branche heeft het moeilijk. Er wordt online en offline gestrooid met acties en kortingen en om mee te blijven spelen moet je daar wel aan participeren. Ik geloof in de toekomst van de beddenwinkels, waar de klanten naartoe gaan voor een degelijk advies door betrokken medewerkers met vakkennis. Hun onderscheidend vermogen zit in de betrokkenheid en de onafhankelijke adviseringsfunctie, waarbij het belang van de klant centraal staat. Zij hebben een onafhankelijk advies nodig. Goede retailers stellen de menselijke interactie centraal en hanteren een uitstekende balans tussen online en offline. Dan heb je als winkel bestaansrecht. Met alleen een advertentie in de krant red je het tegenwoordig niet meer.”

HOE DENK JE OVER DE FUNCTIE VAN DE WINKEL IN DE SAMENLEVING?

“Winkeliers zijn lokale helden. Ze staan midden in de samenleving en bieden op hun eigen manier een mooie meerwaarde. Op lokaal gebied zijn wij erg actief; we geven veel terug aan de lokale samenleving. We sponsoren bijvoorbeeld voetbalclubs, hockeyclubs en andere sportverenigingen, maar ook mensen die op een andere manier iets met hun passie doen. ‘Giving back’ is een belangrijk onderdeel van wie we zijn en waar we voor staan. Naast onze online en offlineactiviteiten reserveren we hier jaarlijks een behoorlijk budget voor.”

 

WAAR LIGT DE FOCUS NU OP BIJ MAXTRAS?

“Er is steeds meer vraag naar private labelling en daar ligt nu onze focus. Het is bijzonder om te zien dat we binnen een paar minuten een kwalitatief hoogwaardig matras kunnen maken met de beste materialen tegen een scherpe prijs. Het latex halen we bijvoorbeeld uit België en de veren uit Zweden. Dat zijn overigens dezelfde veren als in de matrassen van veel bekende en high-end Zweedse beddenmerken Een private label zorgt voor een bereikbaarder prijsniveau, minder prijsdruk en een gezondere marge. Het geeft ons ook de mogelijkheid om samen te werken met meer winkels. Samenwerking is uiteindelijk de sleutel naar een succesvolle toekomst. Voor Maxtras en voor onze winkels. ”

WAT ZIJN DE TOEKOMSTPLANNEN?

“De beddenbranche is een heel traditionele branche die soms wat moeite heeft om mee te bewegen met de markt en het bijna bizarre wispelturige gedrag van de consument. In 2024 gedraagt de markt zich wat raar, maar ik geloof dat de goede winkeliers blijven bestaan, mits ze een meerwaarde bieden op het gebied van personeel, vakkennis, service en kwaliteit. De afgelopen 16 jaar hebben we heel wat turbulente periodes gehad. Nadat we op 1 juli 2008 onze eerste winkel overnamen, brak de grootste financiële crisis uit. Dat was een spannende tijd met veel slapeloze nachten. Maar we hebben het gedaan, we hebben onze winkels opgebouwd en uitgebreid. Al was het niet zonder slag of stoot, ging het gepaard met heel wat vallen en opstaan. Ook de uitdagingen van deze tijd komen we weer te boven. Ik geloof in een mooie toekomst voor Slaapsfeer en Maxtras.”

www.maxtras.nl

www.slaapsfeer.nl

 

tekst: Birgitta van der Linden, BLUSHtxt

 

Copyright
© 2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Bedding Business magazine.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Bedding Business Magazine, editie april 2024. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding