Wouter Bos tilt Seine wonen en slapen de toekomst in
(Premium artikel uit het Magazine)
Wouter Bos is sinds 1 januari de nieuwe eigenaar van Seine wonen en slapen in Heino. Hij rolde zo’n 13 jaar geleden de interieur- en beddenbranche in. Na een aantal jaar te hebben geproefd van diverse carrièrepaden bleek Seine de juiste bestemming voor hem te zijn. Hij tilt samen met zijn team de woon- en slaapwinkel de toekomst in.
Hier kan ik mijn strevend passie kwijt in creativiteit én commercie”, vertelt Wouter. De 3.500 vierkante meter showroom in Heino neemt iedere bezoeker mee op een reis langs interieurs in allerlei stijlen: van landelijk, klassiek en modern tot Scandinavisch, retro en industrieel. Zo’n 1.000 vierkante meter van de totale showroom is gereserveerd voor volledig ingerichte slaapkamers in het hogere segment, maar ook bedden in het middensegment en aanverwante verkoop.
VERSCHILLENDE STUDIES
Wouter Bos had 15 jaar geleden nooit gedacht dat hij bij Seine terecht zou komen. En al helemaal niet dat hij de winkel over zou nemen van voormalig eigenaar Jacques Seine. De creativiteit stroomde altijd al door zijn bloed en de keuze voor een studie Kleur- en interieuradviseur was dan ook snel gemaakt. Daarna volgde de opleiding Vastgoed en makelaardij. Wouter: “Hoe leuk zou het zijn als ik mijn liefde voor kleur en interieur kon combineren met de verkoop van huizen. Althans, dat was het idee, maar het liep anders. De studie was droog, ik vond er weinig aan. Na één jaar switchte ik naar de opleiding Bouwkunde, architectuur en civiele techniek en koos voor de specialisatie bouwkunde. Tijdens mijn studie benaderde Jacques mij voor een kop koffie. We kenden elkaar wel via via, maar niet goed.”
DE BESTE KEUZE OOIT
Tijdens die kop koffie hadden Wouter en Jacques direct een klik. “Hij vroeg me of ik het leuk vond op de vrijdagavonden en zaterdagen bij hem te komen werken. Hij liet me zien wat ik allemaal mocht gaan doen: tekenwerk, verkoop in de showroom, woninginrichting. Ik besloot het te doen. Het begon meteen te kriebelen die eerste werkdag; een gevoel dat ik bij mijn studie Bouwkunde, architectuur en civiele techniek miste. Een grote winkel met mooie meubels en decoratie, veel vrijheid, werken met toffe tekenprogramma’s, huizen inrichten; ik vond het geweldig. Na een halfjaar ben ik gestopt met mijn opleiding en ging ik extra dagen werken bij Seine. Jacques vroeg me om fulltime te komen werken, maar ik twijfelde of ik nog verder wilde studeren. Na wat wikken en wegen ben ik de uitdaging aangegaan en fulltime in dienst gegaan. Het was de beste keuze ooit.”
Wouter: “Het is een man met zijn hart op de goede plaats; hij is me altijd blijven helpen, ook nadat ik uiteindelijk op 1 januari 2024 wél die handtekening zette.”
JACQUES DE TWEEDE
Wouter had zijn draai helemaal gevonden en floreerde bij Seine. “Na ongeveer een jaar zat ik met Jacques in de auto naar een beurs in Frankfurt. Collega’s zeiden wel eens gekscherend dat ik de tweede Jacques was en tijdens die autorit vroeg Jacques me wat ik ervan zou vinden om dat ook daadwerkelijk te worden. Ik had geen idee waar hij het over had. We waren wel vaker met elkaar aan het dollen, maar hij was bloedserieus toen hij me vroeg of ik het bedrijf in de toekomst over wilde nemen. Ik zei meteen ‘ja!’. Het kwam niet uit het niets; hij had er goed over nagedacht en ook al een plan bedacht. Hij had eerst aan zijn vier kinderen gevraagd of zij interesse hadden en gewacht tot zijn jongste dochter 25 was, zodat ze een weloverwogen beslissing kon nemen. Zijn kinderen wilden niet, dus was de eer aan mij. Eerst zou ik bedrijfsleider worden. Tot die tijd was er nooit een bedrijfsleider geweest, maar op die manier kon ik alvast wat verantwoordelijkheden naar me toe trekken.” Zogezegd, zo gedaan. Wouter trad in 2011 in dienst en in 2013 werd hij bedrijfsleider.
Wouter: “Veel mensen hebben 3.000 euro voor een hoekbank snel uitgegeven, maar voor een bed is dat een ander verhaal. ‘Ik heb mijn ogen toch dicht’, zeggen ze dan.”
GOED UITGEPAKT
De bijzondere band tussen de twee heren leidde voor Wouter tot veel mooie mogelijkheden. Hij had het van tevoren zelf nooit zo kunnen bedenken. “Toen ik daar kwam te werken voelde ik me meteen als een vis in het water. Ik ontwikkelde mijn passie voor interieur en bedden; ik had er gevoel voor. Maar ik had ook een bepaalde visie, die ik graag deelde. Daardoor konden Jacques en ik goed sparren over het bedrijf. Vaak zaten we op een lijn en soms niet, maar hij waardeerde mijn weerwoord wel. Ik kreeg ook snel het vertrouwen van klanten; ze waren blij met wat ik deed en wat ik voor ze kon doen. Dat spelletje tussen creativiteit en commercie, waarbij ik een mooie sfeer mocht bedenken en die aan de man mocht brengen, dat vond ik super interessant en geweldig om te doen. Ik kom niet uit een gezin van ondernemers en mijn ouders hadden geen idee dat ik deze kant ook in me heb. Ik ben vooral opgevoed dat je hard moet werken voor je centen en dat je hart moet hebben voor datgene wat je doet. Ze hebben me altijd gestimuleerd te doen wat ik het allerliefste wilde doen. En dat heeft goed uitgepakt, ook al voelde ik me aan het begin van mijn carrière met die verschillende studies toch wel een beetje stuurloos.”
BIZARRE TIJD
Wouter stond op het punt zijn handtekening te zetten om de nieuwe eigenaar van Seine te worden, toen corona uitbrak en de winkel dicht moest. “Dat was een bizarre tijd. Uiteindelijk viel de schade voor de meubelbranche gelukkig mee, want mensen kwamen massaal thuis te zitten en wilden hun huis gezellig maken. Maar het was een pittige periode, waarin ik me zeker ook heb afgevraagd of ik wel de juiste beslissing nam. Als eigenaar zou ik verantwoordelijk zijn voor 16 man personeel. Deed ik hier wel goed aan? We hebben de overdracht uitgesteld, want we hadden op dat moment geen idee hoe het zou gaan lopen en Jacques wilde me niet opzadelen met een bedrijf dat zijn levensvatbaarheid zou verliezen. Het is een man met zijn hart op de goede plaats; hij is me altijd blijven helpen, ook nadat ik uiteindelijk op 1 januari 2024 wél die handtekening zette.”
AL BIJNA 70 JAAR EEN BEGRIP
Sindsdien zwaait Wouter de scepter over Seine, met eenzelfde visie maar een eigen invulling. Precies hoe Jacques het graag wilde. “Seine is al bijna 70 jaar een begrip in de regio. De grootste ontwikkeling is dat we vroeger meubels verkochten en nu verkopen we sfeer. De adviserende rol neemt een centrale plek in. Veel mensen hebben geen idee waar ze moeten beginnen of hoe ze e.e.a. aan moeten vliegen; daar spelen wij graag op in. Ik ben trots dat we een vertrouwenspositie hebben ingenomen bij onze klanten. Ze laten hier bij wijze van spreken hun sleutels achter en weten dat het goed komt. Dat gevoel is exact wat we graag wilden bereiken en wat heel organisch is ontstaan.”
LEUKE PROJECTEN
“De meubelbranche staat op dit moment enigszins onder druk, maar de winkel loopt goed. Er worden veel huizen gebouwd waarvoor we de complete inboedel mogen verzorgen ter waarde van gemiddeld 50.000 of 60.000 euro. Dat zijn leuke projecten. Ook doen we regelmatig inrichtingen voor kantoren, vergaderruimtes en restaurants, omdat de vraag naar een knussere en gezelligere omgeving toeneemt. We richten ons wel voor- namelijk op de consumentenmarkt en particulieren. We zijn online actief op social media, sponsoren lokale en regionale activiteiten en we genieten van veel mond-tot-mondreclame. De tekeningen die we maken van de inrichting bundelen we in een mooi boekje, dat vaak rondgaat op verjaardagen. Soms komen daar jaren later nog klanten uit.”
SLAAPSPECIALIST
De ruime slaapafdeling van Seine bestaat uit bedden en aanverwante producten in het lage, midden- en de bovenkant van het middensegment. Ook hier is de ontwikkeling van een showroom met kale bedden doorgevoerd naar compleet ingerichte slaapkamers inclusief bedlinnen, nachtkastjes, vloerkleden et cetera, met name in het luxere segment. Voor Wouter duurde het een paar jaar voordat hij de kennis en kunde die komt kijken bij de verkoop van bedden onder de knie had. “Er zijn ontzettend veel matrassen en boxsprings. De klant verwacht van ons dat we kunnen verklaren en toelichten waar een prijsverschil vandaan komt. Slapen is veel technischer en verkopen gaat daarom verder dan alleen inspelen op sfeer en beleving. Het is belangrijk om klanten optimaal te kunnen adviseren. Hiervoor is kennis nodig over het slaapproces om ze goed te kunnen begeleiden in de voor hen juiste keuzes. Om een bed te verkopen moet je een slaapspecialist zijn en goed beslagen ten ijs komen.”
SFEER EN VORMGEVING
“Veel mensen hebben 3.000 euro voor een hoekbank snel uitgegeven, maar voor een bed is dat een ander verhaal. ‘Ik heb mijn ogen toch dicht’, zeggen ze dan. Maar je spendeert een derde van je leven in bed en het is de moeite waard om te investeren in een goede nachtrust. We adverteren regelmatig met onze bedden, want ik merk dat de consument zijn aandacht verliest voor slapen als wij niets aan marketing doen.” De beddenbranche loopt volgens Wouter qua ontwikkelingen iets achter op de meubelbranche in sfeer en vormgeving. “Bij meubels zien we al een tijd rankere frames en dat zien we nu ook steeds meer bij de bedden. Daar was het vooral groot, pompeus en ‘hotel-chic’. Nu zien we meer boksprings die hoger op de poten staan, met zwevend hoofdbord en een ranker frame.”
GEZELLIG EN LAAGDREMPELIG
“Meubels en bedden kun je tegenwoordig overal kopen, zowel offline als online. Als stenen winkel moet je het denk ik niet willen opnemen tegen die online stuntprijzen, maar juist investeren in advies en beleving om het verschil te maken en onderscheidend te zijn. We hebben een hecht team met veel kennis en verstand van huizen inrichten en slapen. Veel van onze medewerkers werken hier al heel lang. Ook de dochter van Jacques werkt hier. We lachen en ouwehoeren, de sfeer is gezellig en laagdrempelig en dat straalt uit naar de klanten. Iedereen die hier binnenkomt wordt gezien, begroet en indien gewenst geadviseerd. We doen niets liever!”
Tekst: Birgitta van der Linden, voor Bedding Business Magazine
Copyright
© 2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Bedding Business magazine.
Dit artikel is verschenen in Vakblad Bedding Business magazine, editie april 2024. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding