John Kruijssen, CEO van Beter Bed Holding, licht toe: “Het vierde kwartaal van 2020 markeert ons zevende opeenvolgende kwartaal van omzetgroei voor de Groep, zowel offline en online. Onze strategie om de slaapkwaliteit van onze klanten te verbeteren, door alle activiteiten die we initiëren, werpt duidelijk vruchten af. De investeringen om ons bedrijf verder te digitaliseren en de customer journey te verbeteren laten opwindende resultaten zien en betere inzichten om omzetgroei en klantwaardering te ondersteunen. In 2021 zullen we verder bouwen aan onze strategische reis van het leveren van kwaliteitsslaap door middel van nieuw ontwikkelde productassortimenten, de implementatie van advies op basis van technologie, partnerschappen met specialisten en meer ondersteunende diensten voor onze klanten, terwijl we de prijsleider in onze markt blijven.”
COVID-19 update
De huidige lockdown en de meer algemene COVID-19 ontwikkelingen raken ons allen. Het is moeilijk te voorspellen hoe 2021 zal verlopen, hoewel de vaccins in verschillende landen misschien enige verlichting zullen brengen. Consument vertrouwen is nog steeds laag en de economie volatiel. Wij blijven ons richten op kostenbeheersing, gedisciplineerde kapitaaluitgaven en strikt kasstroombeheer, terwijl we onze investeringen in online en verdere digitalisering. Actief voorraad- en leveranciersbeheer is ingesteld om de verstoring als gevolg van de lockdown. Er worden voorzorgsmaatregelen genomen en voortdurend geëvalueerd om te zorgen voor veilige werkomstandigheden en, waar mogelijk, weer veilige winkelomstandigheden.
Benelux
Commercieel gezien heeft de Benelux een zeer succesvol vierde kwartaal gekend, vooral tijdens de Black Friday periode. Met de ‘always-on’ omnichannel marketingstrategie groeide de omzet met 29,4% ten opzichte van vorig jaar en de like-for-like orderontvangst steeg met 15,1% ten opzichte van vorig jaar. Afgezien van de verplichte lockdowns van de winkels in Nederland vanaf 15 december en in België in november, zouden deze gerapporteerde groeipercentages nog hoger zijn geweest. De online verkopen stegen met 117,1%, wat neerkomt op een online kanaal aandeel van het online kanaal van 18,9% in het vierde kwartaal. Hoewel deels veroorzaakt door de lockdowns, onderstreept deze ontwikkeling het succes van onze digitale versnelling in 2020. Een nieuw duurzaam, innovatief bed genaamd ‘Karlsson Bädd’ werd geïntroduceerd en een digitale tool om klanten beter van dienst te klanten, genaamd Chatbot Bo, is succesvol gelanceerd. Verder lanceerde Beter Bed haar ‘Slaapkoppen’ campagne, gericht op de effecten van goed slapen op de gezondheid, het welzijn en het geluk van mensen naast voeding en beweging. Deze nieuwe merkpositioneringscampagne benadrukt het belang van een goede nachtrust. nachtrust. Gedurende het jaar hebben de activiteiten van Beter Bed bewezen zeer veerkrachtig te zijn in een tijd van COVID-19 en de online verkopen was zeer sterk, mede dankzij de investeringen in de herplatforming van de beterbed.nl website om deze sneller en schaalbaar te maken, nieuwe digitale marketingtools en big data computing-mogelijkheden.
Nieuwe activiteiten
De omzet van New Business, bestaande uit de groothandelsactiviteiten van DBC en Sängjätten in Zweden, steeg met 23,6% ten opzichte van vorig jaar tot € 7,0 miljoen, met een like-for-like omzetgroei van 63,3%.
DBC
Like-for-like DBC presteerde veel beter in termen van omzet en orderontvangst, gedreven door een hoger consumenten bestedingspatroon en succesvolle consumentenpromoties, waaronder Black Friday. Als gevolg van de tweede DBC noteerde een lagere orderontvangst bij haar dealers en klanten als gevolg van de tweede lockdown medio december. In het vierde kwartaal heeft Beter Bed Holding een overeenkomst gesloten met de Aziatische retailer DeRUCCI en zijn diverse overeenkomsten met andere internationale retailers geoptimaliseerd. In Nederland is DBC gestart met een M line brand winkel in Nijhoff Shopping in Baarn.
Sängjätten
De Zweedse activiteiten lieten een zeer sterk vierde kwartaal zien, met aanhoudende like-for-like groei in omzet en en orderontvangst. Zowel de online als de in-store verkopen stegen voor het tweede kwartaal op rij en alle eigen winkels hebben nu een refit ondergaan. De lancering van het nieuwe merk Sleeping World in de winkels was bijzonder succesvol. Sängjätten is nu goed gepositioneerd om een dominantere onafhankelijke slaapspeciaalzaak in de Zweedse
markt.
Hoogtepunten
– De omzet voor het vierde kwartaal bedraagt € 61,3 miljoen, met een sterke groei in alle activiteiten.
– De inkomende bestellingen in de Benelux in het vierde kwartaal (+15,1% bij vergelijkbare gegevens) en New Business (+52,0% bij vergelijkbare gegevens) resulteerden in
+een stijging met 18,7% van de bestellingen over het vierde kwartaal en met 24,8% over het hele jaar (bij vergelijkbare gegevens).
– Het orderboek steeg tot een recordniveau van € 24,8 miljoen (een stijging met 19% in vergelijking met 31 december 2019), ondanks de COVID-19
pandemie en winkelsluitingen na de tweede lockdown vanaf half december.
– Online omzet gestegen met 119,2% in het vierde kwartaal, wat leidt tot een kanaalaandeel van 17,4% over het vierde kwartaal en 14,8% voor het hele jaar.
– Sterke prestaties New Business met aanzienlijk verbeterde omzet bij Sängjätten en aanhoudende
aanzienlijke groei in het B2B-kanaal bij DBC.