De Salone del Mobile zit er weer op, het jaarlijkse interieurfeest voor de vakhandel in Milaan. Dit jaar trok de beurs precies 434.509 bezoekers in zes dagen tijd, een groei van 17% in vergelijking met 2016 – toen de beurs eveneens gekoppeld was aan keukenbeurs Eurocucina. Interior Business, het zusterblad van Bedding Business, was erbij en deed online live verslag vanaf de beursvloer en vanuit de stad. Wat opviel: veel nadruk op milieuvriendelijke productie en veel exposanten die kiezen voor een presentatie in een hotelsetting om de individuele producten tot hun beste recht te laten komen.
De cijfers waarmee de 57ste editie van de Salone del Mobile afsluit zijn zeer positief. Vanuit 188 landen kwamen 434.509 bezoekers verspreid over 6 dagen. Om het jaar is de Salone gekoppeld aan ofwel de keukenbeurs Eurocucina ofwel aan verlichtingsbeurs Euroluce. De keukenjaren zijn altijd al beter bezocht, en dit jaar was er dus 17% meer bezoek. De beurs is een graadmeter van de Europese branche, hoewel het natuurlijk de vraag blijft hoeveel zaken er daadwerkelijk zijn gedaan. Keulen is de handelsbeurs, in Milaan moet je zijn voor de trends. (Dat het vaak mooi weer is in april helpt ook mee voor de sfeer, net als de gezelligheid en presentaties in de stad…)
“We zijn extreem trots op het succes van het event en het niveau van de professionals die naar deze editie zijn gekomen. Het bewijst dat de Salone del Mobile een globale graadmeter is,” zegt beursdirecteur Claudio Luti. “De afgelopen dagen zagen we het beste van creativiteit, producten en de capaciteit voor innovatie en vertelkunst, gepresenteerd in theatrale setting.” Et cetera, veel mooie woorden van Claudio over zijn beurs in het officiële persbericht.
Bijgaand een fotoreportage van wat er op beddengebied te zien was op de beurs.