Met het centrale thema Connecting Communities ziet de beurs in Keulen zich expliciet als verbinding tussen exposanten en bezoekers uit de interieurbranche. Dat lijkt voor de hand liggend, maar dit thema gaat verder.

Het slaat ook op het verschijnsel van het delen van ruimtes met elkaar. Uit praktische overwegingen, om financiële redenen maar ook vanuit de behoefte om sociaal verbonden te zijn met elkaar (met name wanneer men min of meer zelfstandig woont en/of werkt). Denk dus aan Coworking, Coliving, Community Gardening en Carsharing, verschijnselen die blijkbaar steeds meer aanslaan bij jong en oud en die ook inspelen op een behoefte aan een duurzaam leven leiden, aan flexibiliteit en aan het onderhouden en uitbreiden van een (sociaal) netwerk. Maar vergeet vooral de factor kostenbesparing niet. Plus de grote schaarste aan woonruimte, ook in Duitsland: we moeten wel bij elkaar intrekken want we komen ruimte tekort en er wordt hoe dan ook weinig bijgebouwd.

Voor de wereld van het inrichten is deze ontwikkeling ook relevant, aldus Koelnmesse, de organisator van imm. Ruimte delen vraagt om andere meubelen dan wanneer ieder gescheiden van elkaar in zijn eigen appartement of boerderette woont. De beurs daagt de deelnemers en de bezoekers uit om over dit thema na te denken. “Als centraal trefpunt van de branche is het ons doel om de uitwisseling en vernetting binnen de wereld van het inrichten actief aan te sturen door een vernieuwend beursconcept en veelzijdige event- en netwerkformaten aan te bieden zodat er nog meer samengewerkt wordt door interieurprofessionals. Samen sterker optreden in de markt”, aldus Dick Spierenburg, directeur van imm cologne.

Zo kunnen deelnemers gezamenlijk besluiten een stand te bouwen en de catering te delen. Dat is goedkoper en levert synergie op, zo verwacht de beurs. Merken blijven zich evengoed individueel profileren onder een dergelijke paraplu, zo is de gedachte (wellicht ingegeven door de al jarenlang durende klacht dat “Keulen zo ontzettend duur is om te gaan staan”). De beurs zegt: blijf niet op je eigen eiland staan tijdens de beurs en zoek de verbinding op als exposant. Men is blij over hoe The Circles als netwerkplek heeft gefunctioneerd tijdens de afgelopen eenmalige Spring Edition en het concept waarbij exposanten, gasten, bezoekers en startups met elkaar integreerden in cirkelvormige gebieden wordt in 2024 herhaald.

Nieuw in 2024 is een prominentere rol voor hospitality tijdens het netwerken: culinair goed verzorgd om in een informele sfeer zaken te kunnen doen en wederom te netwerken. Af die das, aan die jeans en nondescripte witte sneakers en alle Ulli’s en Hans-Joachim’s van deze wereld mogen nu eindelijk ook ontspannen rondlopen op de beurs en er af toe zelfs bij gaan zitten in een loungemeubel dat bijna tot op de grond komt, zoals hun Hollandse collega’s al jaren met verve doen. Verbondenheid die de klassieke beurservaring overstijgt, zoals imm dat mooi verwoordt. Niet alleen orders inkoppen en zo gunstig mogelijk inkopen maar ontspannen babbelen en elkaars gegevens uitwisselen.

Het duurt nog 6 maanden tot januari 2024 maar de eerste grote namen van deelnemers worden al vermeld door de beurs: Actona, Adova, Antonio Lupi, Artifort, Blomus, Bretz, BW Bielefelder Werkstätten, Calia, COR, Dormiente, Draenert, Edra, EMU, Ethnicraft, fan frankenstolz, Gauthier France, Fermob, FreiFrau, Furninova, Hjordt Knudsen, Kare, Kettnaker, Koinor, Gandia Blasco, Interlübke, Janua, Jori, Leolux, Mobimex, Mobitec, Montis, Natuzzi, Prostoria, Schramm, Team 7, Tvilum, Vispring en Voglauer doen in ieder geval al mee. Zij maakten gebruik van het Early Bird aanbod en benadrukken daarmee het belang van deze beurs, zo klinkt het vanuit Keulen.

imm cologne 2024 is van 14 tot en met 18 januari 2024. imm-cologne.de