KEY WEST BEDDING BESTAAT 15 JAAR: TERUGBLIKKEN MAAR VOORAL VOORUITKIJKEN
Toen Bart Dekkers en zijn broer Rick in januari 2009 officieel begonnen met hun bedrijf Key West Bedding deden ze dit nog vanuit een garagebox in Hengelo. Nu, 15 jaar later, is het bedrijf uitgegroeid tot een (inter)nationale speler van belang in de beddenbranche, zeker na het recent overnemen van de merken Ubica en Velda. Een gesprek met Bart Dekkers over het mooie van ondernemen, de lessen die geleerd zijn vanuit de beginperiode en het bijzondere van het verkopen van bedden als broers: “We verschillen sterk van elkaar maar we zijn allebei gek op dit vak. Het gaat bij ons, ook buiten werktijd, meestal over bedden. Het is ons werk en onze hobby.”
De naam Key West? ‘Wij komen uit Twente en hadden de sleutel naar het Westen in handen. Het heeft niets met Key West in Florida te maken, waar ik ook graag kom.’
Bart: “Al heel jong, toen ik 13 jaar was, hielp ik na school al mee met opruimen in de winkel en vakkenvullen in de winkel van mijn vader. Later ging ik ook mee met het bezorgen van bedden. Rick is vier jaar jonger dan ik maar ook hij wilde van jongs af aan al meehelpen. Het zit ons echt in het bloed, actief zijn als ondernemer in de beddenbranche. Ik zat vanaf mijn 18e al op de bus om bedden te bezorgen en combineerde dit met een studie aan de Saxion Hogeschool in Enschede. Mijn vader werkte in die tijd als agent voor een Duits merk in matrassen. Hij verkocht aan groothandels en Rick en ik dachten: waarom worden we zelf geen groothandel? Mijn vader zei: ga eerst maar eens bij een groothandel werken om te kijken of het je bevalt. Dat hebben we een tijd gedaan, in 2008 hebben we ons eigen bedrijf opgericht, in januari 2009 zijn we echt begonnen.” En de naam Key West? “Wij komen uit Twente en hadden de sleutel naar het Westen in handen. Het heeft niets met Key West in Florida te maken, waar ik ook graag kom.”
‘De dealers en wij zijn partners op ooghoogte, we bouwen samen aan het merk. We willen Ubica komend voorjaar echt uitrollen en er daarna gestaag mee gaan groeien.’
OPSTARTEN
De broers begonnen vanuit een garagebox in Hengelo: “Ik was 24 jaar, Rick was 20. We waren de jongsten in de branche, misschien zijn we dat nog steeds. Beddenwinkels zeiden: waarom zouden we bij jullie moeten kopen? Ze gebruikten excuses om niet direct nee te hoeven zeggen tegen ons: geen plek in de winkel, nog setjes van andere merken die eerst uitverkocht moesten worden. We hadden een kleine voorraad, een goede prijs en konden snel leveren. Toen besloten we om met de bus langs te komen, ons voordeel en onze goede marge voor de winkelier uit te leggen, de onverkochte concurrent weg te halen en onze spullen er mooi opgesteld voor in de plaats te zetten. Dat deden we bij winkeliers die sterk in de markt stonden en dat gebruikten we weer als argument bij kleinere zelfstandige winkels: daar en daar staan wij ook.
Zo groeiden we gestaag.” De garagebox werd te klein en ingeruild voor een oude caravan showroom en in 2012 verhuisde het bedrijf naar Enschede.In 2015 kochten ze de grond voor het huidige kantoor, magazijn en showroom. “Eigenlijk wilden Rick en ik zo lang mogelijk onder de radar blijven opereren. Maar we vielen al snel op: twee jonge kerels die hard werken en zich willen bewijzen in levertijd, in goede prijs/kwaliteit verhouding en in betrouwbaarheid. Toen het ging lopen konden we niet meer buiten beeld blijven. Deze waarden vasthouden wanneer iedereen je inmiddels kent is een uitdaging. Maar we hebben altijd nationale en internationale ambities gehad en dan heb je een merk nodig om te kunnen groeien. Vanaf 2018 had ik Ubica al in het vizier.”
‘Eigenlijk wilden Rick en ik zo lang mogelijk onder de radar blijven opereren. Maar we vielen al snel op: twee jonge kerels die hard werken en zich willen bewijzen.’
NIET LOSLATEN
Bart omschrijft zichzelf en Rick als mannen die zich ergens in vast kunnen bijten en dan niet loslaten: “Zo is het met de overname van Ubica ook gegaan. We moesten het hebben, hoelang het ook zou gaan duren. We brengen het nu opnieuw op de markt en gaan het nationaal weer laten groeien tot het grote merk dat het ooit was.” En toen kwam Velda voorbij: “Precies op het verkeerde moment. We hadden net Ubica overgenomen maar dachten: dit is een unieke gelegenheid die niet meer terugkomt als we het voorbij laten gaan. Het was echt net 2 weken rond met Ubica en we dachten: hoe zou het gaan met Velda?
We waren net op tijd voor een bod. We hebben het merk inmiddels overgedragen aan een licentiepartner die het verder zelfstandig beheert en ontwikkelt maar we blijven eigenaar van de naam. Het ontwikkelen van twee merken tegelijk is ook eigenlijk niet te doen, dus kunnen we ons nu volledig op Ubica focussen. Polypreen gaat het merk Velda internationaal vermarkten.” Was er ooit sprake van dat Bart iets anders zou doen dan ook in de bedden stappen? “Nee, we komen uit een echte ondernemersfamilie en mijn vader verkocht toevallig bedden toen wij geboren werden. Hij is als 18-jarige ooit gestart met een geschenkenwinkel in Hengelo, in de tijd van voor Blokker. Toen die opkwamen moest hij iets anders verzinnen want daar kon hij niet tegenop. Iedereen in Hengelo kende hem door die winkel. Rick en ik zijn ook al heel jong begonnen met verkopen: ik was acht en Rick vier en we hadden samen een handeltje in konijntjes. Toen zat her er al in.”
GOED VAN VERTROUWEN
Een oom van de broers stond met een stoffenkraam op de markt: “Dan gingen we met hem mee naar de grossier waar hij de stoffen inkocht, dat vonden we machtig interessant. Wanneer hij op vakantie ging namen wij de kraam over op de markt. Mensen helpen, verkopen, zo is het verder gegroeid. Ik ben nu 40 jaar en ik vind het nog steeds leuk om te verkopen.” Zijn er momenten geweest waarvan hij nu zegt: dat hadden we anders moeten doen? “In het begin toen we met het bedrijf begonnen vertrouwden we iedereen als klant. Rick en ik zijn goed van vertrouwen en daar hebben we onze neus hard mee gestoten. Nee, we betalen jullie nog wel, komt goed…dan waren we twee jaar bezig en werden we door openstaande rekeningen financieel een jaar teruggegooid.
Maar we hebben ervan geleerd: nu is het no money, no honey.” Hoe functioneert de combinatie van de twee broers in de dagelijkse praktijk? “Heel goed. Rick bewaakt het fort en houdt op de achtergrond alles scherp in de gaten. Ik sta meer op de voorgrond. Waar ik eigenlijk het meest trots op ben tot nu toe is de vrijheid die we inmiddels hebben omdat de organisatie van ons bedrijf goed staat en alles loopt zoals het moet. Iedereen weet wat zijn of haar rol is en we kunnen nu op vakantie zonder vragen van klanten of toeleveranciers. Rust. Dat komt dankzij het team en daar ben ik trots op, nog meer dan op de omzet die we nu hebben.”
‘Mijn broer en ik vullen elkaar goed aan, juist omdat we verschillende karakters hebben. We hebben hetzelfde doel voor ogen.’
VIER OGEN
Hij vervolgt: “Mijn broer en ik vullen elkaar goed aan, juist omdat we verschillende karakters hebben. We hebben hetzelfde doel voor ogen. De inkoop doen we altijd samen want vier ogen zien meer dan twee. We vinden het ook leuk om samen naar beurzen en fabrieken te reizen. Rick en ik hebben een hechte band, altijd al gehad. Onze gezinnen gaan ook samen 1 keer per jaar op vakantie, niet vaker want we zien elkaar al bijna iedere dag. Je moet elkaar ook kunnen loslaten.” De broers delen hun enorme belangstelling voor bedden en voor het vak: “We praten altijd en overal over bedden. Zijn we bij onze ouders thuis dan stuurt mijn moeder ons drieën wel eens weg: ga maar ergens anders over die bedden praten, houd er nou eens over op. Maar het is ons werk en onze hobby.”
Wat vindt hij na 15 jaar het mooiste aan dit vak? “Ik zie veel van de wereld, ontmoet veel verschillende mensen en zie constant nieuwe handel: een product ergens zien en dat dan succesvol kunnen verkopen. Dat vind ik prachtig.” Inmiddels is 80 procent van de omzet van het bedrijf afkomstig uit de Nederlandse markt en 20 procent vanuit het buitenland: “Daar willen we 50/50 van zien te maken maar wel met omzetgroei in totaal. Dat betekent dat we onderscheidend en constant actief moeten zijn in het bewerken van de markt. We leveren nu veel in de Caraïben, Spanje, Duitsland, België en IJsland, we willen nog meer landen bereiken. Die 50/50 verhouding in omzet is onze droom en onze ambitie.”
Key West Bedding beschikt momenteel over 35 medewerkers. “We hebben veel processen geautomatiseerd en daarom hebben we eigenlijk te veel mensen in dienst. Maar met die 35 kunnen we onze ambities verwezenlijken. Het is altijd lastiger om mensen erbij te zoeken wanneer je groeit dan dat je de groei aankan met het huidige team. Wij hebben ook geen dure managers nodig die de prijzen van de bedden omhoogduwen met hun salarissen. Iedereen hier kan zelfstandig werken, er is geen verdere aansturing nodig. De marge van de winkelier staat voorop dus we mogen onszelf nooit uit de marktprijzen.” Wat vindt hij jammer aan de branche waar hij zo van houdt? Bart denkt na en zegt kort maar krachtig: “Dat er zoveel onbetrouwbare cowboys rondlopen in deze markt.”
FEEDBACK
Ubica is een merk dat gespecialiseerd is in techniek. Voor het merk vertrouwt Bart op de feedback van de eerste dealers waarmee hij voor het vernieuwde Ubica in zee gaat: “Hun ervaring en feedback is van belang voor de productontwikkeling. Ik maak zelf het design van de merken en zoek de stoffen uit, dat heb ik altijd gedaan. Maar voor Ubica zou het stom zijn om geen gebruik te maken van hun grote kennis. We zijn partners op ooghoogte, we bouwen samen aan het merk. We willen het merk komend voorjaar echt uitrollen en er daarna gestaag mee gaan groeien.” Wordt het jubileum van Key West Bedding nog gevierd? “In 2026 bestaat Ubica 100 jaar, daar gaan we zeker iets mee doen voor onze dealers. Ons jubileum vieren we intern: in ons orderkantoor in Estland werken twee collega’s. Ik ben ooit in 2011 daar terechtgekomen, zij werkten toen voor een fabriek waar wij produceerden en ik had een goede klik met hen en met het land. Dus gaan we dit jaar met het hele team op bezoek daar, het is een prachtig land.”
Onlangs nam het bedrijf een showroom in gebruik in De Woonindustrie in Nieuwegein. De opening was tijdens de najaarseditie van de vakdagen en de redactie van Bedding Business Magazine zag een grote stroom van bezoekers bij Key West Bedding, die ook zorgde voor meer bezoekers bij andere aanbieders van slaapsystemen op de afdeling. “Dat effect werd ook gezien door het management van het centrum, ik stond daar eigenlijk niet bij stil maar het was leuk om te horen. We zijn erg blij met deze plek in Nieuwegein en willen hier nog lang blijven staan.” Bart besluit enthousiast en gedreven: “We zijn nog steeds een relatief jong bedrijf met veel potentie dat bouwt aan een ambitieuze toekomst. Dus op naar de volgende 15 jaar van Key West Bedding onder het motto: hocus pocus, keep the focus!”
Copyright
© 2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Bedding Business magazine.
Dit artikel is verschenen in Vakblad Bedding Business Magazine, editie 5 2024. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding