In 2020 en 2021 hebben we het voornamelijk gehad over de leveringsproblemen en grondstoftekorten. En het is nog steeds aan de orde. Ook coronaperikelen zijn nog steeds aan de orde. Maar ondanks alles blijven de leveranciers uit de beddenbranche niet stilzitten. Dat hebben we gezien bij Nederlandse leveranciers, maar dat zien we ook bij buitenlandse leveranciers. We vertalen hieronder een interessant artikel geschreven door Stephen Wunker op de website www.forbes.com. Een artikel dat dateert van eind september 2021, maar veel interessante informatie geeft vanuit een bezoekje aan de Las Vegas Market.

Slaap is niet langer saai. Decennialang innoveerde deze traditioneel traagbewegende industrie in haar eigen tempo. De laatste grote innovaties – de Tempurpedic traagschuimmatras en het verstelbare bed van Sleep Number – vonden misschien al tientallen jaren geleden plaats. Maar zeer grote delen van de bevolking zijn niet snel in slaap gevallen, zijn niet goed in slaap gebleven of zijn niet gemakkelijk wakker geworden. Voor iets dat zo fundamenteel is voor het menselijk welzijn, was dit een merkwaardige uitzondering op het hoge tempo van de innovatie die in zoveel andere hoeken van de economie plaatsvindt. Nu niet meer. Zowel reuzen in de industrie als nieuwkomers hebben het tempo van de innovatie opgevoerd en wedden dat u een meerprijs zult betalen voor een aanzienlijke verbetering van uw slaap.

Ik heb onlangs de Las Vegas Market bezocht, een van de grootste beurzen in de sector, om te begrijpen wat er gebeurt. Ik zag vijf nieuwe benaderingen van innovatie:

1. Nieuwe grenzen in comfort

In het verleden was er bij matrassen sprake van een afweging. Je kon of zacht comfort hebben voor een gemakkelijke slaap, of stevige ondersteuning voor een betere houding, maar niet allebei. Innovators doorbreken nu die oude stelling. Purple is een van deze vernieuwers, die een hyperelastisch polymeerraster heeft uitgevonden dat uitrekt om drukgebieden te ondersteunen, waardoor een algemene ondersteuning wordt geboden die zich ook naar de lichaamsvorm voegt. Andere firma’s, zoals Nectar, gebruiken meer vertrouwde gel-tops in matrassen om nieuwe wiegende sensaties te bieden.

2. Verstelbaarheid naar een hoger niveau

Jarenlang hebben we tv-commercials gezien over bedframes die het hoofd en de voeten op en neer bewegen, en over matrassen met instelbare hardheid van bedrijven als Sleep Number. Maar nu worden de dingen veel geavanceerder. Malouf heeft een matras dat voortdurend de bewegingen van de gebruikers registreert en zich automatisch in real time kan aanpassen, door de druk of de positie van het hoofd te veranderen om draaien en woelen, snurken en een heleboel andere problemen tegen te gaan. Tempurpedic kan ook de hoofdhoogte van de gebruiker aanpassen als de basis snurken detecteert; het kan je zelfs vertellen of je beter of slechter slaapt bij verschillende slaapschema’s of wanneer je bijvoorbeeld eerder op de dag hebt gesport. Personal Comfort heeft een bed ontworpen dat een aantal beperkingen van het oude Sleep Number platform compenseert, zoals het voorkomen van een depressie in het midden van de matras, zelfs wanneer beide zijden van het bed op verschillende hardheidsniveaus zijn ingesteld. Ergomotion, een fabrikant van verstelbare bodems, doet ook mee en biedt massagefuncties, een functie om wakker te worden zodat de slaper zachtjes de ochtend begint, en ingebouwde geluidssystemen om witte ruis of apps zoals Calm af te spelen. Deze spelers zien dat er banen te doen zijn die slapers gewoonlijk hebben opgelost met onhandige oplossingen waarvan ze aannamen dat ze tot de normale gang van zaken behoorden.

3. Slapen weer cool maken

Naast snurken is de nummer twee reden waarom mensen een slechte nachtrust hebben, dat ze het te warm hebben. Dit kan vooral een probleem zijn voor sommige slapers, zoals zwangere vrouwen of vrouwen in de menopauze. Bedrijven pakken dit probleem vanuit verschillende invalshoeken aan. Het rooster van Purple waar de slapers op liggen bestaat voor het grootste deel uit lucht, en de ventilatie is dus uitstekend.  MLily biedt een geperforeerde matras met ventilatoren eronder. Casper heeft een grafietlaag in de matrasconstructie die bedoeld is om warmte naar de buitenkant van de matras te geleiden. Bedgear heeft een schuim met verschillende dichtheid gepatenteerd dat gebruik maakt van natuurkunde om warmte uit de matras naar de omgeving te leiden. Sommige van deze benaderingen, zoals die van MLily, kunnen automatisch reageren op een stijging van de temperatuur of vochtigheid die door bedsensoren wordt gedetecteerd, zodat de slaper nooit hoeft na te denken over wat er gebeurt om een gemakkelijke nachtrust te garanderen.

4. Duurzaamheid is belangrijk

Een aantal bedrijven streeft ook naar meer milieuvriendelijke oplossingen. Een paar, zoals Purple, kunnen bogen op CertiPUR-certificering dat hun producten milieukwesties vermijden, zoals het uitstoten van aanzienlijke hoeveelheden vluchtige organische stoffen (VOC’s) die ademhalingsproblemen kunnen veroorzaken. Bedgear heeft een matras waarvan de afzonderlijke onderdelen kunnen worden verwisseld en opgewaardeerd, zodat niet het hele product hoeft te worden weggegooid. Awara is een matrasmerk met een vulling van Nieuw-Zeelandse wol en een hoes van biologisch katoen.

5. Aromatherapie is in opmars

We zien ook dat een handvol matrasbedrijven oplossingen voor aromatherapie introduceren. Malouf biedt bijvoorbeeld een matras met niet-hallucinogene CBD-olie, waarvan wordt gezegd dat het de rust bevordert. Het bedrijf biedt ook een reeks hoofdkussens aan die niet alleen met CBD zijn doordrenkt, maar ook met andere ontspannende geuren zoals kamille of lavendel.

Inzetten op de toekomst

Hechten consumenten waarde aan al deze vooruitgang? Te oordelen naar sommige prijzen wel. Deze producten kunnen meer dan $5.000 kosten, en detailhandelaars op de beurs leken zeer geïnteresseerd in het in voorraad hebben van veel van deze producten. Ze kunnen een stuk duurder zijn dan een traditionele matras, maar voor een product waar je waarschijnlijk jarenlang de meeste nachten doorbrengt, vindt de industrie het een koopje. Eén ding is zeker: het tempo van de innovatie neemt niet af. De komende jaren kunnen een revolutie teweegbrengen in een activiteit zo oud als het menselijk bestaan.

Stephen Wunker

BRON: WWW.FORBES.COM