De bestedingen aan producten op Chinese websites zijn in het derde kwartaal sterk gedaald. De nieuwe btw-regels die per 1 juli gelden op pakketjes van webshops buiten de EU hebben daardoor een remmend effect. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.

In het derde kwartaal nam het aantal online cross-border aankopen af met 10 procent (van 9,5 miljoen naar 8,6 miljoen) ten opzichte van 2020. In het derde kwartaal van 2021 deed 87 procent van de Nederlanders een aankoop online. Dit is een iets lager aandeel dan in dezelfde periode vorig jaar. Online kopers deden gemiddeld wel meer aankopen (+12 procent) en ze besteedden hier per aankoop meer aan (+8 procent). Het gemiddeld online besteed bedrag per online koper is daardoor sterk gestegen (+21 procent).

De groei in totale online bestedingen wordt voornamelijk aangejaagd door de sterke groei van diensten (+82 procent). Voor producten is er een bescheidener groei weggelegd van 6 procent. De online groei in producten lijkt daardoor in het derde kwartaal te normaliseren.

Er werden in het derde kwartaal bijna drie keer zoveel pakketreizen online gekocht en losse vliegtickets en accommodaties en tickets voor attracties en evenementen kenden een groei van respectievelijk 56 en 48 procent in vergelijking met het derde kwartaal van vorig jaar. Ook de online uitgaven aan pakketreizen groeiden met 225 procent en tickets voor attracties en evenementen stegen met 102 procent.

In absolute zin laten de productcategorieën Food/Nearfood (+19 procent) en DIY/Garden (+18 procent) eveneens een sterke groei in online aankopen zien. Dit blijven de categorieën met de meeste online aankopen. Veel productcategorieën groeien in online bestedingen,

En dan de uitsmijter: alleen Home & Living laat in online bestedingen een daling van 14 procent zien ten opzichte van 2020.