Een samenwerking tussen Bedding House en het Van Gogh museum heeft geresulteerd in een nieuwe bedtextiel collectie. Geïnspireerd door de schilderijen van Vincent van Gogh heeft het designteam van Bedding House zeven luxe dekbedovertrekken en herkenbare decoratieve kussens ontworpen.

De dessins zijn gebaseerd op de bekende schilderijen van Van Gogh, die elk een verhaal van dromen, passie en schoonheid vertellen. Vanzelfsprekend past het kleurenpalet perfect bij aankomende mode en interieur trends. Alle dekbedovertrekken zijn gemaakt van 100% katoensatijn.

Henriëtte van Beynum, Managing Director Bedding House: “We voelen ons vereerd met deze speciale samenwerking. Bedding House biedt trendy merken in bed- en badtextiel, gebaseerd op kennis, passie en vakmanschap. Ons doel is om een wow-factor voor klanten te creëren. Wij zijn ervan overtuigd dit te bereiken met de creatie van deze Van Gogh dessins in een nieuwe story die deel uitmaakt van het Beddinghouse merk.”

‘’We zijn erg blij met de Beddinghouse x Van Gogh Museum collectie. Het biedt een geweldige kans om een nieuw publiek buiten het museum te bereiken met de nalatenschap van Vincent en onze kunstcollectie’’. Adriaan Donszelmann, Managing Director Van Gogh Museum

Wild Roses Green
Zo lieflijk en vredig als deze wilde rozen ogen, zo gespannen voelde Van Gogh zich indertijd. Hij had zich vrijwillig laten opnemen vanwege zijn slechte psychische gesteldheid. Hij hoopte rust te vinden. Zodra hij kon ging hij de tuin in om te schilderen of te tekenen. De tere bloemen schilderde Van Gogh heel natuurlijk. Maar bij de groene bladeren ging hij anders te werk. Hij maakte er egale tweedimensionale kleurvlakjes van, die hij met dikke blauwe contouren omlijnde.

Peonies Green
Dit dessin is gebaseerd op een van de eerste bloemstillevens die Van Gogh zou schilderen, een flesje met pioenrozen en blauwe ridderspoor. Het is een van de vele studies waarin hij uitprobeerde welk effect bepaalde kleuren op elkaar uitoefenen. Vooral de blauwe accenten maken dit een interessant en aantrekkelijk dessin.

Boulevard Grey
De Boulevard de Clichy is een van de grote straten in de Parijse kunstenaarsbuurt Montmartre. Van Gogh schilderde het kruispunt dat hij vaak passeerde. Rechts, net buiten beeld, begon de rue Lepic waar hij met zijn broer Theo woonde. In Parijs kwam Van Gogh in aanraking met de nieuwste kunst van zijn tijd, het impressionisme en het neo-impressionisme. Geleidelijk ging hij daardoor lichtere kleuren gebruiken. Ook experimenteerde hij met uiteenlopende schildertechnieken. Zijn schildertoets, met veel naast elkaar geplaatste streepjes verf, verraadt de invloed van deze kunststromingen.

Gladioli Red
Van Gogh was nooit zuinig met verf geweest. Maar nadat hij in juni 1886 kennismaakte met de bloemstillevens van Adolphe Monticelli (1824-1886) ging hij een stapje verder. Deze Franse kunstenaar schilderde bonte boeketten met dikke verf en nadrukkelijke penseelstreken. In dit stilleven, kun je zien hoe robuust hij nu ook zelf de bloemen op het doek zette. De dikke verf en duidelijke penseelstreken zijn ook duidelijk op het dekbedovertrek te zien.

Almond Blossom Blue
Vincent schilderde als cadeau een van zijn lievelingsonderwerpen: grote, bloeiende takken tegen een blauwe lucht. Hij schilderde het naar aanleiding van de geboorte van zijn peetzoon, die ook naar hem vernoemd werd, Vincent Willem. Als symbool voor het jonge leven koos Vincent de takken van de amandelboom, een van de vroegst bloeiende bomen, die reeds in februari de lente aankondigt. Met het onderwerp, de scherpe omlijningen en de plaatsing van de boom in het beeldvlak liet Van Gogh zich inspireren door de Japanse prentkunst.

Blossom Grey
Dit dessin is ook gebaseerd op het schilderij Almond Blossom. Het bestaat uit een rustigere kleursamenstelling met de bekende amandelbloesem takken als eyecatcher op een grijze achtergrond.

Tournesol Yellow
De Zonnebloemen van Van Gogh is wereldwijd een van zijn meest bekende werken. Een rijke symfonie van verschillende tinten geel, oranje en groen. Met deze serie decoratieve stillevens van zonnebloemen wilde Van Gogh indruk maken op zijn vriend Paul Gauguin. Met groot fanatisme begon Van Gogh aan de serie. Hij moest snel schilderen omdat de bloemen in een vaas snel verwelkten. Gauguin vond de schilderijen inderdaad zeer geslaagd en stelde dat de zonnebloem voor Van Gogh een karakteristiek handelsmerk was. In 1889 pakte Van Gogh het motief opnieuw op met het doek dat zich nu in het Van Gogh Museum bevindt.

Kussencollectie
Bijpassend bij het bedtextiel, zijn de taferelen van Van Gogh ook op verschillende kussens afgebeeld. Er zijn 7 kussens leverbaar: Sunflower, Paintbrush, Van Gogh, Bedroom en Coquelicot in het formaat 45×45 cm, en de kussens Countryside en Blossom in het formaat 30 x 50 cm. De kussens zijn vervaardigd uit verschillende hoogwaardige materialen zoals katoen, velvet, satijn en viscose en hebben allen een zeer fraaie en gedetailleerde afwerking.