December 1994 markeerde het begin van een bijzonder verhaal. Toen werd Acro Bedding opgericht, een onderneming die zich in het premium segment toelegde op het produceren van kwalitatieve matrassen en bedden – “SlaapComfort met de grote C,” zoals Veerle Berx het beschrijft. Het werd een reis van drie decennia vol hoogte- en dieptepunten, gekenmerkt door haar onuitputtelijke passie en toewijding.

Veerle’s visie was helder: het beste uit zichzelf, haar team en de onderneming halen. Maar ondernemen is een vak apart, zoals zij zelf reflecteert: “Het is geven, luisteren en doen. Risico’s nemen, hard werken, mislukken en slagen. Elke dag opnieuw.” Dit alles heeft haar gevormd, zowel als professional als persoon.

Een moeilijke beslissing

In de zomer van 2024 moest Veerle afscheid nemen van Acro Bedding na een faillissement – een zware klap die zij beschrijft als het verliezen van haar “kindje”. De periode ervoor en erna was turbulent, gevuld met gevoelens van onrust, angst, teleurstelling en verdriet. Het vaste ritme van opstaan en werken, dat haar jarenlang kracht gaf, kwam abrupt tot stilstand.

Toch heeft deze moeilijke tijd haar ook veel geleerd. “Ik leer nu over mijzelf en de mensen om mij heen,” zegt Veerle. “Ondanks een emotioneel 2024 ga ik 2025 met een positieve mindset tegemoet. Ik sta open voor nieuwe uitdagingen en kansen. Ik wil groeien, hard werken en opnieuw plezier en voldoening halen uit mijn werk.”

Blik op de toekomst

Veerle Berx heeft haar blik op de toekomst gericht. Ze weet dat de weg naar herstel niet gemakkelijk zal zijn, maar ze heeft vertrouwen dat er goede dingen op haar pad komen. “Ik geloof in mijn dromen en ga er helemaal voor,” zegt ze vastberaden.

Ze wil ook haar dankbaarheid uiten voor de steun die ze de afgelopen maanden van vrienden, familie en collega’s heeft ontvangen. En met een warme boodschap kijkt ze vooruit: “Ik wens iedereen een gelukkig en vooral gezond 2025. Geloof in je dromen en ga ervoor! Dat heb ik de afgelopen 30 jaar gedaan, en ik heb er geen seconde spijt van gehad.”

Open voor nieuwe uitdagingen

Naast reflectie en positieve vooruitzichten is Veerle ook concreet over haar plannen: ze is ‘open to work’. Ze zoekt een nieuwe rol als manager in de Vlaamse regio en hoopt via haar netwerk kansen te vinden. “Als je meer weet over een baankans of gewoon wilt bijpraten, stuur me een bericht of laat een reactie achter. Ik kijk ernaar uit om opnieuw contact te leggen,” meldt Veerle op LinkedIn.

Veerle’s reis in het ondernemerschap mag dan een wending hebben genomen, haar drive, ambitie en passie blijven onverminderd. Wie haar ontmoet, weet dat ze een kracht is om rekening mee te houden. Ze is klaar om het volgende hoofdstuk te schrijven, en het belooft opnieuw een inspirerend verhaal te worden.

Foto: Acro Bedding 2022 (Belgian Furniture & Design, 2023)

 

Over Acro Bedding

Acro Bedding werd opgericht in 1995 als fabrikant van matrassen, boxsprings, hoofdborden en accessoires voor op en rond het bed. Daarbij werd de focus gelegd op het hogere marktsegment, onder meer door het gebruik van kwaliteitsvolle materialen zoals talalaylatex en paardenhaar, maatwerk en een verfijnde afwerking. Het bedrijf kende een rijke geschiedenis van bijna 30 jaar, gekenmerkt door zowel successen als uitdagingen.

Met dertien dealers in België en veertien in Nederland wist Acro Bedding een stevige positie in de markt te veroveren. Het bedrijf ontving zelfs het authenticiteit HIB-label (Handmade in Belgium) van Unizo, als erkenning voor de ambachtelijke kwaliteitsproducten die het maakte.

De afgelopen jaren werden echter zwaar. De economische impact van een dip in de conjunctuur leidde afgelopen zomer tot het faillissement van Acro Bedding – een pijnlijke gebeurtenis voor het bedrijf, zijn medewerkers en klanten.

Doorstart

Dankzij vers kapitaal van nieuwe aandeelhouders maakte Acro Bedding inmiddels een doorstart. De overname door Duvatex, een sectorgenoot in de productie van matrassen, betekent een nieuw begin. Terwijl Duvatex zich tot op heden richtte op het middensegment, vormt de expertise van Acro Bedding in het premiumsegment een strategische verrijking.

“Met de expertise van Acro Bedding in het premiumsegment kunnen we onze klanten een nog breder scala aan slaapoplossingen bieden,” meldde Ine Duchi, mede-eigenaar van Duvatex tegenover de media. “Dit versterkt onze positie in de markt en zorgt ervoor dat elke klant, of het nu gaat om de retail, projecten of zorginstellingen, bij ons terecht kan voor slaapcomfort binnen zijn persoonlijke budget.”