Veldeman Group, van het beddingmerk Velda, die een netwerk van +/- 300 beddenspeciaalzaken heeft, heeft sinds kort de merken Maison de la Literie, L’Univers du Sommeil en Tousalon overgenomen van oprichter Pierre Elmalek.
Het ontstaan van een partnership
Opgericht door Valère Veldeman in 1954, ontwikkelde Veldeman zich in België en vervolgens internationaal. In de jaren 70 ontdekte Pierre Elmalek op een beurs de lattenbodems en latexmatrassen van Veldeman. Deze producten waren weinig bekend bij de Fransen. Elmalek zag hierin heel wat potentieel en startte een samenwerking. Met de bouw van een fabriek in Autun, Frankrijk, en een exclusieve samenwerking in Frankrijk, bloeiden beide bedrijven verder. In 2012 nam Veldeman Group 50% van het kapitaal van Maison de la Literie over dat toen 250 winkels telde. Na verdere strategische investeringen telt het merk nu 300 winkels waarvan er ongeveer 30 in eigen beheer worden uitgebaat.
Verticale integratie
Gezien het gebrek aan opvolging binnen de familie Elmalek, ging Pierre Elmalek op zoek naar externe investeerders. Na beraad besloot Pierre Elmalek Maison de la Literie uiteindelijk over te dragen aan Veldeman Group om de continuïteit te verzekeren, ook rekening houdend met de financiële steun die Veldeman in de loop der jaren heeft verleend.
“We zijn ervan overtuigd dat een dergelijk geïntegreerd model, van fabrikant tot eindverdeler, zinvol is, zowel voor de toekomst van Veldeman als voor de toekomst van deze Franse merken. Het zal ons als groep niet alleen sterker maken, maar ons ook dichter bij onze eindklanten brengen”, aldus Marc Veldeman. “We keren terug naar de fundamenten van ons partnerschap dat in 2012 van start ging. Een synergie tussen een fabrikant die zijn producten uitsluitend verkoopt binnen een distributienetwerk dat in heel Frankrijk aanwezig is.”, besluit Marc Veldeman.
Deze verticale integratie heeft enkel betrekking op de Franse markt en zal beperkt blijven tot het Franse grondgebied. In alle andere landen, blijft de samenwerking met een uitgebreid netwerk van zelfstandige retailpartners als leverancier van de merken Velda en Fylds’ behouden.
Derde generatie Veldeman aan zet
De derde generatie Veldeman speelt ook een belangrijk rol in deze overname. Zo vertelt Marc Veldeman dat hij het bedrijf van zijn vader verder heeft vormgegeven en blij is dat zijn dochter en schoonzoon aan het roer zitten. In de veranderde maatschappij moet er snel geanticipeerd worden en de nieuwe generatie begrijpt de hedendaagse consumenten veel beter. Zo is de digitale wereld belangrijk om nieuwe klanten te winnen, duurzaamheid is ook een andere essentieel onderwerp waar we zwaar op inzetten. Dit betreft producten, maar ook organisatie, personeel, energie, vervoer, welzijn op het werk, enzovoort.”, vertelt Marc Veldeman.
Ter gelegenheid van de Algemene Vergadering, in combinatie met de Esprit Meuble beurs in Parijs, heeft Philip Daenen de visie en ambities van de nieuwe groepsdirectie gedeeld. Het is niet Veldemans strategie om alles te revolutioneren, maar om de dingen voorzichtig te laten evolueren, met overleg en uitwisseling. “Zoals we op internationaal niveau en in vele sectoren hebt gemerkt, wint deze verticale integratie “fabrikant-distributeur” vandaag de dag aan kracht. Onze groep, die in 2012 een voorloper was, is vandaag nog steeds leider in het gespecialiseerde segment, maar dat moet zo blijven. En om dit te doen, moeten we nu versnellen”, aldus Philip Daenen. “Enkel zo kunnen we onze groep en onze merken blijven laten groeien. Deze synergieën zullen een positieve invloed hebben op onze positie op de Europese beddingmarkt.”