Eind december gaat de deur bij Vroomshoop Meubelen dicht. De 36 medewerkers is ontslag aangezegd. Commercieel manager Peter Kemna zegt in een toelichting tegenover Bedding Business: “De trieste conclusie is dat het niet meer te doen is.” Alle medewerkers krijgen een vertrekvergoeding en de crediteuren worden betaald.
Laatste orders
Openstaande orders en de orders die deze week binnenkomen worden nog afgehandeld. Van de bestellingen die na volgende week binnenkomen wordt afzonderlijk nagegaan of het nog vanuit voorraad kan worden geleverd. Eind december houdt het dan zo’n beetje op.
Vroomshoop heeft nog geprobeerd de productie elders onder te brengen om in Nederland als verkoopkantoor verder te gaan. “Dat is niet gelukt”, zegt Kemna. Aan het begin van de zomer kondigde eigenaar Hennie van der Most dat Vroomshoop te koop was. Kopers zijn er niet geweest.
Nauwelijks levensvatbaar
De laatste jaren ging het niet goed met Vroomshoop. Vastgoedinvesteerder Hennie van der Most kocht het bedrijf in 2010 na een faillissement, in eerste instantie vanwege het vastgoed, maar hij zag ook de toegevoegde waarde van een eigen meubelbedrijf. Hij ging toen verder met 38 van de 90 personeelsleden. Tot 2014 was Van der Most zelf directeur. Van der Most wordt geciteerd in de regionale krant Tubantia: “Er moet elk jaar geld bij en dan houdt het op een gegeven moment op. We kunnen niet op tegen producenten uit Oost-Europa, die veel goedkoper leveren dan wij. Ik troost me met de gedachte dat we niet de enige zijn, deze branche is nog nauwelijks levensvatbaar in Nederland.”
Marktleider in de jaren ’90
Vroomshoop Meubelen bestaat al sinds 1950, ze produceren houten slaapkamermeubelen als bedden, kasten, lattenbodems, nachtkastjes en matrassen. In de jaren ’90 werkte bij Vroomshoop meer dan 250 mensen, het bed was marktleider in Nederland en andere (West) Europese landen.
Vroomshoop Meubelen liet in december 2017 weten ‘terug naar de core business’ te gaan. Ze presenteerden een gewaagde collectie ledikanten en bijbehorende kasten onder de naam Nappaz. “Wij zijn goed in slaapkamers maken en dat laten we weer zien.” Met deze collectie werd ook meteen het ‘oubollige’ imago afgeschud. Het heeft niet mogen baten.